Hopp til innholdHopp til søk
  1. Hjem>
  2. Barn>
  3. Sit pedagogikken

Vår pedagogikk og verdigrunnlag

Våre studentbarnehager bygger på Reggio Emilia-filosofien, med fokus på utforsking, likeverd, lekende fellesskap og bærekraftig læring i hverdagen.

Bilde av en barnehageansatt smiler og engasjerer seg i lek med to små barn rundt et bord, hvor de bygger med fargerike klosser. Veggene er dekorert med barnekunst og bilder.

Våre studentbarnehager er inspirert av Reggio Emilias barnehagefilosofi. Reggio Emilia er en italiensk by kjent for sitt fokus på barn, barndom og demokrati. Filosofien oppsto som en motreaksjon mot fascismen og utviklet seg med mål om å skape et samfunn der mennesker tør å dele tanker, refleksjoner og kritikk, respekterer andres meninger og lærer sammen. Dette er like relevant i dag, og vi ønsker at både dagens og fremtidens barnehager skal fremme frihet, likeverd, fellesskap og demokrati.

Vi har utformet vårt eget verdigrunnlag basert på denne filosofien, der raushet, utforsking, likeverd og lekende fellesskap styrer vårt pedagogiske arbeid.
Bilde av to barn med refleksvester sitter på gresset under en utendørs aktivitet. I bakgrunnen er flere barn og voksne samlet, og barnevogner står parkert. Stemningen er livlig og preget av lek og samvær.

Raushet

Våre studentbarnehager skal preges av raushet, respekt og fellesskap. Hvor vi skal lytte, respektere og unne hverandre glede og suksess. Vi ser på danning som en livslang prosess som skjer i samspill med mennesker, omgivelser og erfaringer. Mangfold beriker oss med nye og dypere perspektiver og forståelse. Barnehagen skal være et sted for læring om oss selv, hverandre og omverden – med raushet i fokus.

Bilde av to små barn sitter på gulvet i barnehagen og leker med fargerike byggeklosser. En trestubbe brukes som bord, og barna er konsentrerte mens de stabler klossene.

Utforskning

Vi ser barnet som kompetent, nysgjerrig og utforskende. I en verden i endring må også pedagogikken vår utvikle seg. Barn må få uttrykke seg på ulike måter for å forstå og påvirke samfunnet. Vi vektlegger utforsking blant barn, foreldre og pedagoger for å lære sammen.

Finn ut mer
Mangfold og inkludering står sterkt i barnehagen. Veggen prydes av flagg fra ulike land og enkle tegnspråkillustrasjoner.

Likeverd

Våre studentbarnehager møter alle med respekt, verdsetter mangfold og sikrer at barna blir sett og hørt. Vi følger barns spor og legger til rette for medvirkning. Pedagogisk dokumentasjon er vårt verktøy for refleksjon og utvikling i samarbeid med barn, foreldre og ansatte.

Finn ut mer
Bilde av en ansatt i svart jakke snakker med tre barn i vinterklær ute i snøen. Barna lytter oppmerksomt.

Lekende fellesskap

Leken er sentral i våre studentbarnehager, fremmer kreativitet og er viktig for barnas dannelsesprosess. Vi tilrettelegger for lekende fellesskap gjennom gode møteplasser der barn, pedagoger, rom og materialer samhandler.

Finn ut mer
Bilde av en ansatt peker på barnekunst med solmotiver som henger på en hvitmalt vegg. Tegninger og malerier i sterke farger vises frem.

Progresjon

I våre studentbarnehager jobber vi prosjekterende, med dokumentasjon som belyser læringsprosesser og fremdrift. Vi utforsker felles utgangspunkt, lager gode møteplasser og skaper et lekende fellesskap. Pedagogiske dokumentasjoner danner grunnlaget for fokusområder, og vi reflekterer over barnas, foreldres og pedagogers engasjement gjennom året.

Finn ut mer

Bærekraft og miljø

Sits studentbarnehager er miljøfyrtårnsertifiserte. Barna lærer om gjenbruk, kildesortering og matens opprinnelse via kjøkkenhager og miljøtiltak.

Bilde av et barn og en voksen som skreller gulrøtter sammen på kjøkkenet. I bakgrunnen står en plastkasse med søtpoteter.