Likeverd

Menneskene som kommer til våre studentbarnehager, skal møtes med respekt og anerkjennes for den de er. For oss betyr likeverd at alle får samme mulighet til å bli sett, hørt og delta i fellesskapet. Vi verdsetter mangfold og respekterer ulikheter, slik at alle kan føle seg betydningsfulle – både for seg selv og andre.
For at barna skal bli sett, hørt og inkludert, må vi som pedagoger være lydhøre og reflekterte i møte med enkeltbarn og barnegrupper. Barn har rett til medvirkning ut fra sin alder og forutsetninger, og vi følger derfor barns spor – deres uttrykk, undring og utforskning i lek og samspill. Dette gir barna mulighet til å uttrykke seg, bli sett, anerkjent og lyttet til, noe vi kaller lyttende pedagogikk (Åberg & Taguchi, 2006).
Det skal være tydelig for barn, pedagoger og foreldre hvordan vi løfter frem barnas stemme og sikrer en likeverdig deltakelse i fellesskapet. Til dette bruker vi pedagogisk dokumentasjon – vårt viktigste verktøy for refleksjon og utvikling av barnehagens pedagogiske tilbud i samarbeid med barn, foreldre og ansatte.