Hopp til innholdHopp til søk
  1. Hjem>
  2. Barn>
  3. Likeverd

Likeverd

Mangfold og inkludering står sterkt i barnehagen. Veggen prydes av flagg fra ulike land og enkle tegnspråkillustrasjoner.
En vegg med flagg fra ulike land, tegnspråkillustrasjoner og ord på forskjellige språk, symboliserer barnehagenes fokus på mangfold. Foto: Borgar Sagbakken.
Våre studentbarnehager møter alle med respekt, verdsetter mangfold og sikrer at barna blir sett, hørt og er medvirkende.

Menneskene som kommer til våre studentbarnehager, skal møtes med respekt og anerkjennes for den de er. For oss betyr likeverd at alle får samme mulighet til å bli sett, hørt og delta i fellesskapet. Vi verdsetter mangfold og respekterer ulikheter, slik at alle kan føle seg betydningsfulle – både for seg selv og andre.

For at barna skal bli sett, hørt og inkludert, må vi som pedagoger være lydhøre og reflekterte i møte med enkeltbarn og barnegrupper. Barn har rett til medvirkning ut fra sin alder og forutsetninger, og vi følger derfor barns spor – deres uttrykk, undring og utforskning i lek og samspill. Dette gir barna mulighet til å uttrykke seg, bli sett, anerkjent og lyttet til, noe vi kaller lyttende pedagogikk (Åberg & Taguchi, 2006).

Det skal være tydelig for barn, pedagoger og foreldre hvordan vi løfter frem barnas stemme og sikrer en likeverdig deltakelse i fellesskapet. Til dette bruker vi pedagogisk dokumentasjon – vårt viktigste verktøy for refleksjon og utvikling av barnehagens pedagogiske tilbud i samarbeid med barn, foreldre og ansatte.