Hopp til innholdHopp til søk
  1. Hjem>
  2. Barn>
  3. Lekende fellesskap

Lekende fellesskap

En ansatt i svart jakke snakker med tre barn i vinterklær ute i snøen. Barna lytter oppmerksomt.
Trygge relasjoner og nysgjerrighet står i fokus når barna utforsker uteområdet sammen med en ansatt. Foto: Borgar Sagbakken.
Leken er sentral i våre studentbarnehager – den fremmer kreativitet, og skaper gode møteplasser for fellesskap.

Leken har en sentral plass i våre studentbarnehager. Barn leker fordi det er gøy og lystbetont, og leken har en egenverdi i seg selv. Den er en grunnleggende måte å møte verden på og et viktig fundament for samvær, både for barn og voksne. Leken er viktig for barnas indre danningsprosess og fremmer kreativitet, fantasi, glede og engasjement.

For å tilrettelegge for et lekende fellesskap fokuserer vi på å skape gode møteplasser. Dette kan, sett fra et filosofisk perspektiv, være et sted vi møtes, noe som samler oss, eller et sted hvor vi kan være sammen om noe. Nøkkelen ligger i møtet mellom barna, pedagogene, rommet og materialene. En god møteplass skal preges av et lekende fellesskap, hvor pedagogenes rolle er å tilrettelegge for lek og utforskning, samt være deltakere, veiledere og rollemodeller for barna.